Monday, January 11, 2010

TIPS NAK TRANSLATE ASSIGNMENT ENGLISH INTO MALAY


pernah tak lecturer korang bagi assignment yang panjang berjela dan perlu dibuat dalam bahasa melayu?


(gambar menunjukkan study group saya bersame makhluk2 yang pegi shopping kat jusco semalam2)
.
.
tak pernah?
.
.
takpe..saya selalu sangat pernah..
.
.
sampai bengkak sel neutron dalam kepala saya dok pikir ape perkataan sesuai bila nak translate tuh..
.
.
menggeliat lidah nak bace balik walaupun kadang-kadang tak paham ape yang telah ditranslatekan...
.
.
lain la kalau assignment tu kene buat dalam english..
.
bleh copy paste terus ke word..
.
.
ni dalam malay..
.
tak banyak webpage yang berkaitan dengan pelajaran saya dalam malay..
.
well, saya ade satu cara tuk menyelesaikan masalah nih...
.
mula-mula....
.
1) buat jer assignment tu dalam english (bagi kes copy dari web sahaja)

2) copy word yang dalam english tu ke..http://apps.citcat.com/en/translate

3) click translate and done!
.
nak translate ke bahasa lain pun boleh..


selamat mencuba ;-)
(sesi bajet sebab bergambar sorang-sorang)

(penat control cun buat-buat study...focus kat buku rupenye..)


(cube tengok bebetol..ape yang aku tulis sebenarnye)

(gambar hiasan: kunci discussion room yang kitorang duduk)


p/s: agak-agak kalau lecturer aku bace blog nih, bleh kene saman x aku?

No comments: