Friday, December 3, 2010

aku vs bidang fotografi

setiap kali lepas ada job wedding shoot, aku rasa tak seronok. tengok gambar-gambar kat pc, scroll semua pic, rasa hampa dengan kualiti aku. tiada apa yang buleh dibanggakan. alasan biasa aku : alatan tak lengkap, takde lense power, takde speedlite lebih, cuaca tak ok, tempat sempit tak buleh main angle....ahh, tahik lembu je semua tuh. orang yang kreatif dan cekap main kamera takkan bagi 1001 alasan budak-budak macam tuh.


tapi biasanya, lepas edit perasaan tu akan reda sket..

arghh, aku rasa aku hanya sesuai jadi photoshooter kepada diri sendiri dan job yang bila customer puas hati baru bayar. tadi aku google blog fotografer otai, diorang cakap buat job tanpa bayaran ni hanya dapat keletihan, itu silap bro. itu namanya proses pembelajaran. tak biasakan diri dengan keadaan job tu, camna nak improve dan dapat latihan. ok, aku bukan emo bro. saje nak response apa yang diorang tulis.

disember ni, habes job wedding, aku takkan ambil job lagi. i'm quit for temporary. then, bila dah ready baru mula balik. belajar habes-habesan dengan internet. almost everyday aku google tutorial strobist, editing, usha gambar-gambar superb..and considering to take a class.

bila orang tanya ' kau nak sampai level mana dalam bidang fotografi ni?" aku nak sampai aku yakin boleh mengajar orang dan bangga dengan hasil fotografi aku. tapi bila?



mode : gila gambar





oklah, takde kerja memang suka cari penyakit..ada 1 lagi bag baju aku tak kemas lagi sejak abes blaja few months ago..nak kemas tapi gatal cuba-cuba pakai..pastu gatal amek kamera. pastu gatal remote shoot sendiri..heh.



ini layers ni bukan sehelai dress tahu. ini berlapis-lapis pakai..ha, ada 4 dress. sarung sekali semua. memang betol takde kerja.

 gold shoes


hmm, orang takde studio light, guna je lah apa yang mampu. *sigh.


my team-mate gila gambar (mangges) baru angkut canon 60d with 50mm. aku JELES weh..-_-..haha..



p/s : grrr..penat aku edit post. apesal gambar jd blurr gila ni?

14 comments:

R.R.Z said...

cantik!

tetap nak mencuba mcm kamu...tp. Masa adalah terhad.

DAUD said...

ssh rupanya juru gmbr ni ye,
igt seronok ada kamera besar2.

nerdy nadea said...

rose, take ur time..its about passion to do dat =)

nerdy nadea said...

daud, seronok tu memang la seronok tp x seronok bila ada perkara x seronok berlaku kat customer..

Unknown said...

comel nye..hehe

zalizalu said...

smart apa lokasi tu.. nampak oldskol... ke dah edit?

Unknown said...

berusaha dgn gigih ok! :)

Sandra Azwan said...

wow..stylo giler!

cEro said...

background gmbr2 tu mmg superb!!
aku suka gile..

nerdy nadea said...

ir mono + syamimi, thanx =D

nerdy nadea said...

zalizalu, gambar ni mmg aku edit tp lokasi tu x edit..memang mcm tu..

nerdy nadea said...

sandra, thanx but its serabai fesyen kot..haha..


cero, aku pon suke banckground tuh..hehe..

kucokelat said...

kreatif gak akak..

mrjuice said...

betol2.aku sokong tu.nk berjaya bkn nye senang.awal2 tu xkan nk demand.awal2 nk belajar tu kene lah ade portfolio sendiri.da yakin dgn hasilnya baru le blh demand :)