Friday, December 24, 2010

reveal the truth : modal sebenar pakej fotografi

ini menurut saiful nang : buleh download sini.


(klik besarkan)


kalau 1 wedding aku ikut perkiraan sebenar macam ni, memang takde customer lah aku. tapi pengiraan ni masih kurang lagi , pada pandangan aku lah. sebab, setiap kali kau snap dengan menggunakan flash, tahap kecekapan dan hayat mata kau akan berkurang. silau satu hal. rabun lagi. hehehe..so, kenakan charge insuran mata sekali buleh? =D


Ok, itulah perkara sebenar kenapa pakej fotografi ni mahal-mahal belaka.


ade yang tak paham benda ni sebab orang bila dah bayar rm500 pun, dia rasa macam itulah kos yang paling mahal yang pernah dibayar. tapi, rm500 memang banyak sebenarnya. buleh shopping ^_^. tapi dalam pakej fotografi, itu paling sangat sedikit. that's the FACT.

.

19 comments:

Lili Sakina said...

ye dah faham...kena kumpul duit dari sekarang la, nati wedding nak tempah pakej paling mahal wahahaha...oit dah lewat ni, tido la kak ;)

ENCIK TIKUS said...

uih mahal murah mahal murah mahal murah, keh keh

nanti aku nak kawen aku cuba dapatkan khidmat kau tok fotografi, mane tahu dapat murah kan ? hahaha

Khai said...

itu lah bisnes..dorang igt beli kamera harga 2k + speedlite n lens= rm4k..pastu snap pic.dpt duit..sukiati charge...senang2 jer..haha

R.R.Z said...

kan senang kalaulah ade org paham.
Thanks cik nadea, minggu ni cik nadea da tenangkan hati sy yg tgh rumit ni.


*majlis kawen nak gempak.honeymoon nak jauh2 bwk kawan. Tapi tang fotografer?nak free..katanye cutcost. Lau mcmtu, gune nset sendri la kan????*


teremosi plak~

stardust. said...

yep kadang2 org tak phm kerja photographer.igt senang.adik sy pernah dpt rm2000 utk 1wedding job selama 4 hari. 2hari di rembau lagi 2 hari kat kl.adik sy dari kuantan.minyak tol hotel sumer dr rm2000 tu la.pengantin tanak byr.bangang.lps tu dpt album komen ni komen tu kata byr mhl2 dpt album simple je.album story board ok!mmg rasa nak sepak je.adik saya ni nasib baik la snggp tlg amek job tu sbb previous photog tu bail out last min.kalu tak mmg tak ada lngsng la gmbr kawen dia.

kadang2 semua nak murah je.tak pikir kos langsung.

Aina Rieqa said...

berbaloi bayar mahal utk hari indah kite...
like posing2..kohkohkoh..

Nor atau Nad said...

fulamak
aku x tau plak ada byk menda
kena ambik kira
aku ingt photographer just mcm pinjamkan kamera canggih dia yg aku pasti x luak pape pon
then tangkap pastu edit guna photoscape
uuuiiih

p/s:lepas nih x bley demand harga bila nak sesuatu yg berkualiti

ej said...

sangat setuju.. saket hati bila customer ckp "RM200 takan tak cukup?" haish... migraine aku bila ader custumer ckp cenggitu.. tampo kang. hahahahhaha

www.keryoki.tk said...

nad..
knpa mahal sngt???

Encik Ska said...

thankss for the information. hehe :)

cEro said...

huyooo..patut laa ramai berkejar-kejaran nk jadi photog..
lumayan sih..

aisyah said...

wawaawa mhlnye..

klu gtu kite kwn la..

nti leh mntk tlg...

kasik hrga kawan..:p...

uhhuhuhu...

nerdy nadea said...

roses, i bet u dah experience kena ketuk dengan customer kan..hehe..

kalau camtu, tolak je job tu..sbb x berbaloi pulak dgn cost yg kita kena keluarkan..

smlm i shoot for krismas, then after shoot i mintk la full payment, then buleh pulak dia mintak tawar2 lagi..hampeh betol. then i tunjuk senarai costing ni..baru dia paham n diam..hehehe..

nerdy nadea said...

lili, time mlm je aku x busy nak tulis blog..ok, kumpul duit kalo nak kualiti yg bukan cap tahi ayam k =)

tikus, xde maknenye..ko hire la photog yg senonoh sket gmabrnye.haha..


khai, diorang x tahu tu..tu yg kena educate kat internet nih..haha

nerdy nadea said...

stardust, diorg ingat itu dah cukup mahal lah tu..cuba mase sign agreement tu, tunjuk sekali costing..baru diorang berfikir sket..

gilalah rm2000 nak cover travel n hotel n bateri segala n album n gambar n design..ade untung ke?

nerdy nadea said...

cz aina, haaa..same goes with me..i nak simpan duit nak hire photog best2..hehe..bagos2..


nor,dulu pon kau ingat x luak pape..then , senior aku cerita pasal susut nilai harga kemera mengikut snap, baru aku tahu..ko nak aku shoot? x payahlah..kang aku charge mahal plak..hahaha..tak2, aku nak quit lerr..penat..hehe

nerdy nadea said...

ejai, ha a la..ade gak customer aku mintak shoot majlis belah laki then nak album sekali dgn harge rm200..nak gi cuci dengan album je lepas la kot..tp penat lelah shoot, editing guna elektrik, bateri berketul2, susitnilai kejadah semua..x best la cmtu..

so, aku tolak je yg itu. settle. n i bet, he will never found the fotog with rm200 dgn album sekali.

nerdy nadea said...

keryoki, dslr yg kita beli pon bukan murah kan..dgn bateri speedlight lagi..penat duk depan pc mengedit..hehe..tapi yg saiful nang punye termasuk cukai segala..ikut la kesesuaian kita..=)


encik ska, welcome =)


cero, lemayan mengikut kepenatan yg ditaburkan..hehehe


aisyah, yeay..kita kawan..tp mase ko kawen ak da tukar job jd mak andam kot..hahahaha

Anonymous said...

oh serious baru kutahu ;D