Monday, August 9, 2010

cara-cara nak buat gambar hantu | light painting | multiple exposure

actually this is an entry renponse to mr. haleem. sebabnya encik beliau mintak tolong ajarkan camana nak buat gambar gini :

multiple exposure

amaran keras : aku tak berapa pandai sebenar benarnya tapi aku cuba supaya kau boleh cuba buat benda ni ok.

prosedur untuk buat gambar orang yang sama tapi ada 2 imej atau lebih di tempat yang berlainan tetapi di dalam sekeping frame yang sama :

peralatan = DSLR dan speedlite (flash)

1. DSLR dipacakkan pada tripod atau letak sahaja atas meja / kerusi supaya stay still.

2. setkan body pada manual mode.

3. kemudian, setkan speed kepada bulb (b). ( kau putar habis butang speed tu sampai ade tulis bulb)

4. bukaan aperture kecil. kalau aku guna f 14.

5. pastikan kawasan gelap. terang pon boleh tapi kena pandai kawal exposure dan teknik tutup lensa. tapi nak senang guna susana gelap gelita la. kalau boleh bila kau pandang kawan kau tu, hanya nampak gigi je.

6. suruh model beraksi. (get ready)

7. kau tekan shutter release button (butang snap) dan jangan lepas.

8. pancarkan flash pada model. macam ni :

yang ni aku pegang sendiri. kau suruh member lain pancarkan flash tu.

9. bila dah pancarkan flash pada model, suh model tu ubah kedudukan. lepas tu pancarkan flash sekali lagi. nak buat berkali-kali pon buleh asalkan tiap kali ubah kedudukan, kau pancarkan flash. lepas dah abes pancarkan flash dan puas hati dengan kedudukan beberapa subjek, baru boleh lepaskan butang snap tu.masa untuk kau hold butang snap tu adalah bergantung dengan hasil kau. kalau aku lebih kurang 30 saat. tapi tak kesah pon asalkan gambar kau tak terang sangat.

in case kalau gambar kau terang sangat, kurangkan lah masa tu, maybe dalam 20 saat kau dah kena habis pancarkan flash pada model yang berubah kedudukannya.

10. hasilnya, akan ada 2 atau lebih imej orang yang sama dalam satu frame.


tapi kalau nak buat macam ni :
step yang sama tapi part nak tembak tu, guna lampu suluh. lukis la guna lampu tu. lampu henpon pon boleh tapi nasib la kalau tak terang sangat.

dan light tail  macam ni :
konsepnya sama, setkan bulb, tekan butang snap jangan lepas, agak-agak kau kira dalam 20 saat, lepas la butang snap tu. duduk je tepi jalan yang ada banyak kete lalu. jadi cahaya tu akan macam bergerak.

paham tak? aku tak berapa reti nak ajar guna penulisan. bese kena lisan la..hehehe..harap paham lah ye..kau kan terel ^_^


pee/ass : sorry la aku lambat buat entry ni tuk kau. hmm, ape lagi..sila klik segala iklan disini. ingat free ke..hahaha..

yang lain kalau nak cuba silakan. yang tahu buat multiple exposure ni, sila betulkan aku kalau salah. aku pon bukan tahu sangat.gambar-gambar di atas adalah kepunyaan tuan punya blog. bukan dari google ya.

17 comments:

Khai said...

oooo....cm gitu ghupenyer.....ak ade try..tp..hehe...nnt kau tgk la sndri ape yg adk ko ni buat...ekeke

nerdy nadea said...

ok, post in ur blog k ^_^

Encik Psychopath said...

akak bole aja saya tangkap gambar hantu bebetol tak ? i mean hantu raya. aja pls..

plz gimme feedback. i bebetol nak blaja.

nerdy nadea said...

boleh. ko duduk diam2 kat belakang pokok sena, then nanti aku shoot pic kau. nah, terjadilah han** raya..kerjanya suke beraya je..heh =)

Unknown said...

wah! tq kongsi ilmu :)) heee

Nabil Aizat Abdul Rahman said...

interesting...thanx for the info..

hentakbelipat said...

pehh..boleh try sok2 ni.

hentakbelipat said...

lagi stress nk caut kat blog kau ni xde tmpt..hehehe..jap..kau tau x nk g batu layar camne..aku last g pun form 5..da lupe jalan

nerdy nadea said...

atahsaat, sharing is caring ^_^


nabil, welcome..

nerdy nadea said...

hazwan, aku tak ingat la..member aku drive..tp b4 ke batu layar tu, kitorang dari johor lama..

kau google je lah ye =)

cett, duk utm pon bleh tak pegi ke? hahaha

. said...

hebat.

pete said...

cikgu2.nak tanya.
sebelum ni dlm entry lain,bukan guna 2nd curtain tu ka?
tu cmna lak?

nerdy nadea said...

nizamsani, no i'm not. but if u think..thanx =)

nerdy nadea said...

pete, x paham..amende tu?

pete said...

oh.sory2.
kalo nikon,rear curtain kot xsilap aku.
rupanya aku yg silap paham.
hekhek.
patot aku wat xpnh jd.
rupa2nya tekan flash 2x.
bukan 2nd curtain.
hehe..
sory2.
http://randomlynadia.blogspot.com/2010/06/jom-ikut-pergi-melancong-ke-melaka.html

halEEm said...

YESSSS...
teori nya pahammm..
nnti buat praktikal.
hasil nya akan ku beri tahu..
terima kaseh byk.. nak uplod suma pic tuh kah..beyeh2... tenkiu..

nerdy nadea said...

haleem, orait..ur welkem..