Wednesday, August 18, 2010

klinik free sarkastik

tadi around pukul 9.50 p.m, aku pegi hantar adik aku, akim ke klinik free. ini kali kedua. dulu apit. masa nak daftar, misi kat kaunter tu cakap :

pernah datang sini? yang tercegat berdiri tu kenapa. kerusi yang sedia ni nak buat ape?


malu aku kena kata macam tu. ok, aku duduk.
bila dah daftar segala, tunggu turn nak masuk bilik doktor.

sampai kat bilik doktor, doktor cakap :

kenapa datang malam-malam ni. ubat dah la banyak takde ni. kenapa tak datang siang-siang? kenapa tak pergi klinik kerajaan terdekat je?


adek aku diam. aku yang kat bilik doktor tu pon diam. kalau nada suara doktor tu meninggi, aku lawan. nasib baik suara doktor tu mendatar. sepatutnya doktor kena cakap : " sakit ape?" atau "apa masalahnya ni?".


persoalan doktor yang tak sempat aku jawab meh aku jawab kat sini.

"kenapa datang malam-malam ni."

sebab siang adik saya sekolah sampai petang. balik sekolah terus dah nak masuk waktu berbuka. tak sempat pun nak pergi mana-mana. yang sakit adek saya bukan saya. kalau saya tak hingin nak datang sini.


"ubat dah la banyak takde ni."

kalau macam tu tak payah bukak klinik kan senang. klinik takde ubat. heh. lagi senang doctor tulis je prescription, saya pegi beli sendiri ubat tu kat farmasi. alasan macam tu tidak diterima oleh akal saya.


"kenapa tak datang siang-siang?"

jawapan saya sama seperti soalan pertama tadi.


"kenapa tak pergi klinik kerajaan terdekat je?"

sebab dah tutup! maaflah sebab dah susahkan doktor. saya tak tahu pulak yang doktor kat sini tak terima pesakit yang tempat tinggalnya jauh setengah jam. ataupun doktor ni sebenarnya malas nak rawat pesakit.




oklah. nama klinik je mesra alam tapi ayat sarkastik. mungkin doktor tu penat. mungkin juga tension. mungkin juga datang bulan. mungkin juga tak sempat berbuka best-best sebab kena stay kat klinik. mungkin juga berbuka dengan ubat-ubatan disitu sehingga ubat2 di situ kehabisan untuk pesakit.

mungkin aku juga yang salah. salah sebab nak jimat, kena la pergi ke klinik free. kalau klinik swasta, kompom kene rm40.


pee/ass : hanya seorang doktor dan 2 orang misi saja yang terlibat dalam cerita ini. lain kali kalau emergency kena datang kat klinik tu lagi, aku lawan balik ayat kau tu. jaga kau!

12 comments:

Faizal Sulaiman said...

perghhh

serius beb,aku lak yg sentap lebih2 bila membaca entry ko neh.

1)jururawat tu tak belajar makna hospitality ke apa? baik jgn jadi misi la kalau takde adab sopan camtu

2)aku leh kata doktor tu malas la. kalau dedicate pada kerja, dia akan tanya baik2.mcm ko ckp la, sakit apa semua tu..

www.keryoki.tk said...

haha
klinik 1Malaysia ke nih?
haih..
aku tahu kenapa..
doc tu bengan ah sebab dia tak dapat pergi tarawikh..
sabar je la..

Nor atau Nad said...

gila buduss
aku rasa nk bakar je klinik tuh
meh sini bg alamat penoh mehh
aku antar bangkai ayam kt pintoo klinik
*bajet ahlong -..-

kucokelat said...

hurrmm.. baru gak perg kelinik 1 melesia..semalam... layaanan lebeh kureng jerrk

Anis izyan Abd Rahman said...

ade ke doktor tuh ckp mcm tuh
hampeh punyer doktor
tak de etics langsung
tuh mesti dpt "doktor" bayar tuh
ceeeiyhh
hihi
emo~

nerdy nadea said...

faizal, jgn sentap2 beb..aku sorang je sentap sudah..haha..

makna hospitaliti tu semestinya diorang tahu tapi mengaplikasikannya tu yang mungkin bergantung kepada keadaan..

doktor tu malas. hmm..mungkin.

nerdy nadea said...

keryoki, aku x ckp nama klinik tuh..ko yg ckp..haha..

bengang x dpt pg taraweh? hmm..bagos bangat kalo gitu..tp merawat pesakit tu tanggungjwb die..

nerdy nadea said...

nadirah, aku tak sangka ko seganas itu..woha~

xpelah, diorang tu pon bukan byk sgt gaji..sbb tu layanan cmtu..heh

nerdy nadea said...

qu azniza, memang cam tu la sampai bila2 kot..

nerdy nadea said...

anis, mungkin sbb yg dtg ni nmpk cam budak2 kot..cuba org tua, msti ayat baek sket..sket je la..haha

Young Millionaire Cik Mariah Sazali, said...

dugaan bulan pose tu..sabar jela =)

nerdy nadea said...

baiklah..sabar..