Friday, August 6, 2010

pesan abah kita ibarat lembu, anjing dan monyet.

tadi dapat surat konvo. konvo aku bulan 9 ni. ok, bapak aku pon sukati dia nak cerita.

abah cakap bangga dapat sekolahkan aku sampai unibersiti. abah terharu yang anak dara dia ni dah dewasa dan hampir ke alam pekerjaan yang sebenar. heh..macam dialog drama tv1 tak..ok, sorry interupt.

abah~

abah cakap lagi.."kakak, hidup ni masa kita muda kita diibaratkan seperti lembu. masa umur pertengahan kita, kita diibaratkan seperti anjing dan masa tua kita, kita diibaratkan seperti monyet"

aku tak paham sambil tunjuk muka blurr. apakah?

abah: " itu pepatah cina. masa muda kita ibarat sepeti lembu sebab lembu selalu kena kerja berat macam bajak sawah, tarik barang dan lain-lain untuk menggambarkan seperti betapa kita bekerja keras untuk hidup."

" masa umur pertengahan kita ibarat seperti anjing sebab bila anak kau dah kawen dan ada anak, anak kau akan tumpangkan anak diorang kat rumah kita untuk pergi ke majlis, function dan sebagainya untuk dijaga. anjing kan kerjanya menunggu di rumah. jadi kita ibarat menuggu anak kita tuk ambil anak diorang balik sesudah selesai urusan."

" masa tua kita, kita ibarat seperti monyet pula sebab bila kita dah tak larat nak jaga diri sendiri, kita akan menumpang dirumah anak-anak. untuk berlaku adil, semua anak-anak kena rasa jaga kita dan kita pon melompat la dari satu rumah anak ke satu rumah anak yang lain. atau anak kita tempatkan kita dirumah orang-orang tua. sebab tu la macam monyet. melompat dari satu dahan ke satu dahan yang lain. "

so, life's laik dat.

abah, aku dan tina.

abah cakap lagi, kita jangan lupakan orang dibawah bila kita berada diatas. ingat rumput yang dipijak.


p/s : terima kasih abah.

6 comments:

Mimie.Candy Cane said...

terima kasih kt abah ko...

nurul nadea said...

mimie, ^_^

Salimah Alias said...

nice...sgt terase dgn realiti hidup manusia skang...huhu..smuge kite sume jad anak yg baik..

Khai The Kerozer said...

peringatan yg bermakna...say thank you to your dad :)

nurul nadea said...

sally, baik..smoga anak-anak kita nanti pom baek ^_^

nurul nadea said...

khai, oready ok,,^_^